zaterdag 15 juli 2017

Experiment geslaagd!!


Het leven bestaat uit het zoeken naar balans. Balans tussen wat je fysiek, mentaal, maar ook in materieel opzicht allemaal wilt doen…. moet doen…. kunt doen. Hoe beter de balans is, des te hoger zal je gevoel van welbevinden zijn.  Denk ik. Vind ik. Voel ik. 

Mijn ervaring is dat de aard van balans wiebelig is omdat 'het leven' zich ongevraagd constant met de balans bemoeit. In positieve en negatieve zin. Gelukkig is (voor mij in ieder geval) balans niet een absoluut punt op een schaal van 1 tot 100 maar zit er wel wat speling in waardoor 'in balans zijn' net iets makkelijker wordt, voelt, is. 

Op dit punt in mijn leven voel ik mij in balans. Zo zijn mijn fibromyalgie en de diverse voedingsintoleranties geen grote verstorende factoren in mijn leven meer, heb ik een aantal ingrijpende en daardoor soms beklemmende en mentaal belemmerende issues uit mijn leven een plekje weten te geven waardoor het makkelijker wordt mijn grenzen aan te geven en ook financieel is er geen vuiltje aan de lucht al zeg ik geen nee tegen het winnen van de staatsloterij. Maar dit terzijde. 

Sinds ik weet dat Rust, reinheid en Regelmaat goed zijn voor mijn fysiek welbevinden ben ik daar redelijk strikt in geworden. Zo probeer ik, zeker tijdens werkdagen, uiterlijk om zes uur aan tafel te zitten en zal ik never nooit nieh in de avonduren wat afspreken qua etentjes, films, uitstapjes omdat ik weet dat dat consequenties voor mij heeft. De consequenties varieren van opstartproblemen tot fysieke uitval. Vandaar. 

Nu voel ik mij de laatste maanden ook op fysiek vlak dusdang uitgewiebeld dat het tijd werd voor een experiment. Ik ben woensdagavond, aansluitend aan het werk, uit eten geweest met twee lieverds. Het werd een heerlijke avond (goed gezelschap, veel lachen, ruimte voor kneuteren) en hoewel ik dus wat later van tafel kwam dan mij lief is, later thuis was dan normaal en veul later in bed lag dn normaal, want ik heb wat afschakeltijd nodig, heeft het etentje niet geleidt tot een dip in de fysieke balans. 

Oke, er was een klein dipje maar omdat de mentale balans een grotere piek naar boven vertoonde waardoor het een acceptabel dipje werd en de totale balans gelijk bleef zeg ik: Experiment geslaagd!!
Nee, dit betekent niet dat ik vanaf nu elke week een keer in de avonduren op stap ga weet ik nu dat de grenzen van het in disbalans raken wat opgschoven zijn. Dat er weer wat rek in zit. Ik ben wel eens met minder blij geweest. 

5 opmerkingen:

Reacties zijn welkom. Altijd!