woensdag 13 september 2017

Ga met de Muis naar de Rechter Bovenhoek

Als semi-ICT-er krijg ik ze wel eens aan de lijn. Van die mensen voor wie de verdergaande automatisering geen sinecure is. 

Van die mensen die bellen om te vertellen dat 'het systeem kapot is want ik voer getallen in maar de cursor springt alleen maar op en neer'. Als je ze dan voorzichtig wijst op de numlock die dan waarschijnlijk uit staat weten ze echt niet waar je het over hebt en blijven ze stug volhouden dat het programma toch echt kapot is 'want ik heb nergens aangezeten' en bovendien 'ik heb niet eens een numlock toets'. Yeah right!

Vandaag heb ik contact met de leverancier. Gisteren ben ik er achter gekomen dat mijn account voor een onderdeel van hun site niet meer werkt en dat heb ik middels mail gemeld. Ik krijg een melding terug dat er een call is aangemaakt. Vandaag bekijk ik de melding eens goed en denk 'Hier klopt iets niet'. Ik log in in het call registratiesysteem om de call te bekijken maar helaas. Het is mijn call maar de registratie is dusdanig dat ik de call niet kan bekijken. Ik stuur weer een mailtje. En dan..

Een kwartier later staat de call ergens waar ik hem kan bekijken. Dat niet alleen, ik krijg ook een mailtje van een medewerker van de helpdesk met een link en de melding dat mijn account het weer doet. Helaas pindakaas. Ik krijg een foutmelding en meld dat even. Oeps ja, mijn account stond niet alleen dicht, het was ook geblokkeerd. Mijn account werd gedeblokkeerd. Het wachtwoord was niet correct. Helemaal GRT*(^&I^I van het mailen pak ik de telefoon. Ik toets mijzelf door het keuzemenu, krijg een dame aan de lijn en vraag naar de persoon waar ik al een uur mee mail. 'Die werkt hier niet', krijg ik als antwoord. 'Oh wacht, hij werkt bij een andere divisie'. Er wordt gezocht naar een nummer maar het wordt niet gevonden. Na een kwartier zeg ik, 'Ik stuur hem wel een mailtje met mijn telefoonnummer en het verzoek om mij te bellen'. Zo gezegd, zo gedaan. 

De jongeman (tenminste, ik denk dat het een jongeman is) belt mij. Hij geeft mij een nieuw wachtwoord. 'Hoofdletter Z van zwembad, 2016 en een vraagteken', zegt hij. Terwijl ik het in type herhaal ik zijn instructie, 'Hoofdletter Z van zwembad, 2016 en een vraagteken'. 'Klopt', zegt hij. 'Fout', zegt mijn scherm. 'Hoofdletter Z, 2016, vraagteken', herhaal ik. 'Nee', zegt hij, 'Zwembad met een hoofdletter, 2016 en een vraagteken'. Ik heb geen zin in een discussie dus volg zijn instructies op…. en krijg een foutmelding. 'ja', zegt hij, 'Je moet wel extranet gevolgd door een slash voor je inlognaam zetten'. Braaf doe ik wat hij van mij vraagt. Voer het correcte wachtwoord in. Krijg een foutmelding. 'Ik voel me nu net iemand van het niveau 'Ga met de muis naar de rechterbovenhoek'', zeg ik wat lacherig. 'Nee hoor', zegt hij maar zijn stem zegt 'JA!'. Ik probeer het nog een paar keer maar zonder het gewenste resultaat. 'Je gebruikt toch wel de slash die van links naar rechts loopt', zegt hij ineens. 'De backslash bedoel je?', vraagt ik. 'De slash die van linksboven naar rechtsonder loopt', antwoord hij ongeduldig. 'De BACKslah?', vraag ik nogmaals. Hij geeft geen sjoege. Ik probeer het maar en ik kan inloggen. EINDELIJK!!

Ik bedank hem hartelijk, hang op en zeg tegen mijn collega's, 'Dit was een helpdeskmedewerker van het niveau 'Ga met de muis naar de rechter bovenhoek'. Wat een bluts zeg'. Meteen zie ik de melding voorbij komen dat de call gesloten is. Iets zegt mij dat hij hetzelfde van mij vindt. Maar dat kan mij niet deren. Ik kan weer werken. ;-)

11 opmerkingen:

  1. Mijn zoon werkte ooit bij een callcenter: "aan de achterkant zit een snoer ....." enz.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zit de stekker er wel in… ;-) Staat het scherm wel aan… Etc..

      Verwijderen
  2. Wowww... frustrerend zeg... Maar goed, je kon weer aan het werk ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hahahaha, oh wat erg!
    Ik heb zelf eens computerles gegeven aan ouderen die nog nooit een computer hadden aangeraakt. Dan moet je ook heel wat geduld hebben hoor, haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hahaha...
    Sorry, kan mijn de frustratie wel voorstellen. Het heeft in ieder geval voor een leuk blog gezorgd :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb ooit computerles gegeven aan medewerkers van callcentra en backoffice van zorgverzekeraars. Bij velen kwam het neer op een les: maak eens een paar bestanden aan als je brieven aan klanten opslaat en de evergreen plakken en knippen. De ergste was die jongen die ik nog kende van de middelbare school: je hoeft het me niet uit te leggen hoor?
    Waarom niet?
    Nou, het interesseert me toch geen bal.
    Maar je moet toch werken?
    Oh nou ja hoor, als ik het niet snap vraag ik het wel aan de leidinggevende.
    Maar die heeft je juist daarom naar een cursus gestuurd
    Oh ja? Nou, ik hoef het toch niet te weten hoor.

    Ach, wat had ik toen zin in de VUT.

    Maar hoe dan ook, zo goed ben ik zelf niet of ik blijf jou hoe dan ook een ICT wonder op pootjes vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben niet echt een ICT wonder maar sommige dingen snap ik zo onderhand wel.. ;-)

      Verwijderen
  6. Grinnik. Zo frustrerend. Wij hebben ook zo'n licht bij onze helpdesk zitten. Als je belt met een probleem en hij neemt op dan weet je al dat het úren gaat duren voor je probleem opgelost is. Ik bedenk me nu dat je dan eigenlijk gewoon op moet hangen en opnieuw moet bellen. Net zo lang tot je zijn collega aan de lijn krijgt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zei altijd, 'Ik ben al tweemaal uit en ingelogd en heb de PC al eenmaal uit en weer aan gezet. De stekkers zitten er in, het toetsenbord en de muis zijn aangesloten. En nou jij weer… '

      Verwijderen

Reacties zijn welkom. Altijd!