woensdag 1 november 2017

YNAB: Wie het kleine niet eert…

Sinds twee jaar maak ik gebruik van het programma You Need A Budget, afgekort YNAB.  YNAB is geen gratis tool maar is wat mij betreft het jaarlijkse abonnementsgeld meer dan waard. Dankzij YNAB heb ik niet alleen perfect inzicht gekregen in mijn inkomsten en vaste lasten, maar ik zie  ook steeds sneller waar ruimte tot besparen zit. Een deel van de opbrengst van de besparingen gaat naar de reservering Badkamer/Keuken. Het andere deel heb ik aan mijzelf geschonken. Ik werk er tenslotte hard genoeg voor.

Een van de zaken waar ik de laatste jaren wat bewuster mee om ga is de vraag 'Heb ik dit echt nodig?'. In het begin wist ik mijzelf nog wel eens te overtuigen van het feit dat ik iets (zeg een handtas) echt echt echt nodig heb. Die overtuiging werd vaak ingegeven door het besef dat er nog besteedbaar geld in het potje 'Me, Myself & Wiebel zat. Tegenwoordig kan ik die vraag, ongeacht de inhoud van het betreffende potje, een stuk eerlijke beantwoorden. Het antwoord is meestal nee. Zeg ik toch ja, dan ga ik negen van de tien keer niet meteen tot de aanschaf over maar doe iets met prijzen vergelijken. Het begint al bijna een tweede natuur te worden. Da's gunstig. 

De laatste maanden ben ik mij ook wat meer op kortingen aan het richten. Zo stel ik mijn weekmenu samen op basis van de bonusaanbiedingen van Meneer Heijn en bekijk bewust de kortingsbonnen die via mail of post in mijn bezit komen.  Is het voor iets wat ik sowieso niet nodig heb gaat de bon meteen weg. Kopen voor de korting daar begin ik niet aan. Maar als ik toch al tot de aanschaf over wilde gaan, dan laat ik de korting niet liggen al moet ik daardoor soms creatief boekhouden. 

Zo vorige week. Ik ontving een bon  van de HEMA voor € 7,50 korting. Minimum te besteden bedrag € 30,00 en dat moest ook nog voor 29 oktober gebeuren. Nu heb ik nieuwe, warme, sportkleding nodig en had bij HEMA een mooi shirt en broek gezien. Totale kosten € 42,50. Minus die € 7,50 zou ik er deze winter warmpjes bij rennen. Alleen: zo aan het eind van de maand na de aanschaf van een aantal jurkjes en leggings was het potje zo goed als leeg. Nu was daar nog wel een mouw aan te passen alleen: ik had geen tijd om fysiek naar een HEMA te gaan. Liet ik een jaar geleden de korting de korting, nu ging ik op zoek naar een oplossing. Want wie het kleine niet eert… 

En vond er een: Ik heb de sportkleding online besteld en in plaats van thuis in de dichtsbijzijnde winkel laten bezorgen. Dat betekend dat de korting doorberekend is en dat ik pas hoef te betalen wanneer ik het op ga halen. Dat gaat morgen worden. Mocht een en ander niet passen, kan ik het bij willekeurig welke HEMA ruilen. Win win noemen ze zoiets. 

Nu is het alleen nog te hopen dat de maat goed is. ;-) 


2 opmerkingen:

Reacties zijn welkom. Altijd!